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- The 1921 Grand Prix season saw motor racing in Europe blossom again. The French Grand Prix was held for the first time since 1914, at La Sarthe, Le Mans. and the inaugural Italian Grand Prix was held in Montichiari, near Brescia. The 3-litre formula of the AIACR, already in use at Indianapolis, was adopted by those Grand Prix meaning manufacturers could design on a common formula. Wealthy privateer Conte Giulio Masetti, gave FIAT's only win in the Targa Florio, heading home a big field including a strong challenge from Max Sailer’s Mercedes.This year was the swansong of European involvement in the Indianapolis 500. For the third year in a row, Ralph DePalma recorded the fastest time in practise (driving for Ballot), but it was former Duesenberg driver Tommy Milton who comfortably won for Louis Chevrolet’s Frontenac team, on his way to claiming the AAA championship for 1921. An international field lined up for the French Grand Prix, with entries from France, Great Britain, Italy and a late entry from the American Duesenberg team. Those cars had innovative hydraulically operated four-wheel brakes giving them a decided advantage on the sharp corners of the Le Mans course. Lead driver Jimmy Murphy had a big accident during practice but, heavily bandaged up, he took the start. Never seriously challenged in the race, Murphy became the first driver to win both an American and European Grand Prix, with DePalma coming home second for Ballot. A promising field for the first Italian Grand Prix evaporated leaving just six cars – a two-way battle between Ballot and FIAT. By driving more consistently and looking after their tyres, it was a French victory for the Ballots of Goux and Chassagne, with Wagner’s FIAT being the only other finisher. During the year, Germany opened its first purpose-built racing track – the very fast AVUS circuit just outside of Berlin. At the end of the year, the AIACR signalled the close of the 3-litre formula. Ballot shut down its racing program to concentrate on touring-car production and it marked the start of the divergence of the European and American racing scenes. (en)
- In der Grand-Prix-Saison 1921 fand erstmals nach dem Ende des Ersten Weltkrieges wieder ein Grand Prix de l’ACF statt, der in diesem Jahr auf dem Circuit de la Sarthe bei Le Mans ausgetragen wurde. Als Regel für die Saison 1921 galt eine Hubraumgrenze von 3 Litern. Die Strecke war 527,8 km lang. Murphy erzielte eine Durchschnittsgeschwindigkeit von 125,7 km/h. Zum ersten Mal überhaupt wurde außerdem mit dem Großen Preis von Italien auf dem bei Brescia in diesem Jahr ein zweiter Internationaler Grand Prix ausgerichtet. Daneben wurden – zumeist in Italien – weitere Rennen veranstaltet, darunter die Targa Florio auf Sizilien und in Livorno. Auch das prestigereiche Indianapolis 500 in den USA fand statt. (de)
- La saison de Grands Prix automobiles 1921 a été organisée par l'Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR). Le championnat comportait deux Grandes Épreuves : le Grand Prix de France et le Grand Prix d'Italie. (fr)
- Het Grand Prix-seizoen 1921 was het eerste Grand Prix-jaar na de Eerste Wereldoorlog waarin weer Grandes Épreuves werden verreden, namelijk de Franse Grand Prix en, voor het eerst, de Italiaanse Grand Prix. Het seizoen begon op 22 mei en eindigde op 25 september na twee Grandes Épreuves en acht andere races. (nl)
- Sezon Grand Prix 1921 – kolejny sezon wyścigów Grand Prix organizowanych w Europie przez AIACR. (pl)
- Grand Prix-säsongen 1921 blev den första efter första världskriget. Det var också första gången en Grand Épreuve-tävling hölls utanför Frankrike. (sv)
- 1921年大奖赛赛季(英語:1921 Grand Prix season)的大奖赛赛事终于在第一次世界大战后全面恢复。法国大奖赛在勒芒的萨尔特赛道举行,这是美国制造的参加的首场大奖赛,也是液压式四轮制动首次被(迪森贝格)使用的大奖赛。使用的是机械式四轮制动。第一届意大利大奖赛在布雷西亚附近的蒙蒂基亚里举行。 (zh)
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- La saison de Grands Prix automobiles 1921 a été organisée par l'Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR). Le championnat comportait deux Grandes Épreuves : le Grand Prix de France et le Grand Prix d'Italie. (fr)
- Het Grand Prix-seizoen 1921 was het eerste Grand Prix-jaar na de Eerste Wereldoorlog waarin weer Grandes Épreuves werden verreden, namelijk de Franse Grand Prix en, voor het eerst, de Italiaanse Grand Prix. Het seizoen begon op 22 mei en eindigde op 25 september na twee Grandes Épreuves en acht andere races. (nl)
- Sezon Grand Prix 1921 – kolejny sezon wyścigów Grand Prix organizowanych w Europie przez AIACR. (pl)
- Grand Prix-säsongen 1921 blev den första efter första världskriget. Det var också första gången en Grand Épreuve-tävling hölls utanför Frankrike. (sv)
- 1921年大奖赛赛季(英語:1921 Grand Prix season)的大奖赛赛事终于在第一次世界大战后全面恢复。法国大奖赛在勒芒的萨尔特赛道举行,这是美国制造的参加的首场大奖赛,也是液压式四轮制动首次被(迪森贝格)使用的大奖赛。使用的是机械式四轮制动。第一届意大利大奖赛在布雷西亚附近的蒙蒂基亚里举行。 (zh)
- The 1921 Grand Prix season saw motor racing in Europe blossom again. The French Grand Prix was held for the first time since 1914, at La Sarthe, Le Mans. and the inaugural Italian Grand Prix was held in Montichiari, near Brescia. The 3-litre formula of the AIACR, already in use at Indianapolis, was adopted by those Grand Prix meaning manufacturers could design on a common formula. (en)
- In der Grand-Prix-Saison 1921 fand erstmals nach dem Ende des Ersten Weltkrieges wieder ein Grand Prix de l’ACF statt, der in diesem Jahr auf dem Circuit de la Sarthe bei Le Mans ausgetragen wurde. Als Regel für die Saison 1921 galt eine Hubraumgrenze von 3 Litern. Die Strecke war 527,8 km lang. Murphy erzielte eine Durchschnittsgeschwindigkeit von 125,7 km/h. Zum ersten Mal überhaupt wurde außerdem mit dem Großen Preis von Italien auf dem bei Brescia in diesem Jahr ein zweiter Internationaler Grand Prix ausgerichtet. (de)
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