dbo:abstract
|
- The 1928 Grand Prix season saw the Monegasque driver Louis Chiron, and his Bugatti, take seven Grand Prix victories. For 1928, the AIACR abandoned its 1.5-litre formula. Manufacturer interest was low, not helped by the increasing economic downturn. Instead cars would have to be between 550 and 750 kg to an open engine-formula. Originally, the World Manufacturers' Championship was planned on seven national races but as the year went on, five were cancelled and only the Indianapolis 500 and Italian Grand Prix were held. Falling under the mandatory races, the whole championship was cancelled. With the epic win for Bentley in the 1927 Le Mans and the success of the inaugural Mille Miglia road-race grabbing the public's attention, more races turned to sports- and touring-car racing. The season is remembered primarily for a horrific accident at the Italian Grand Prix. The Talbot of Emilio Materassi swerved off the road at 200 km/h, rolled a number of times and crashed into the crowd, killing Materassi and 22 other people. The accident was the greatest single loss of life in motor-racing history to that time, and still the second worst to date, after the 1955 Le Mans disaster. With the open formula, the Bugatti Type 35, and its variants was the dominant car. Talbot, Maserati and Alfa Romeo all had some success, but it was Bugattis that filled the entry-lists across Europe. Albert Divo won the Targa Florio for Bugatti's fourth successive year, after a spirited and well-prepared challenge from female Czech driver Eliška Junková. A month earlier, top Italian driver Pietro Bordino was killed in practice for the Alessandria Circuit. The rounds of the Italian Drivers Championship attracted many of the best drivers. A close contest developed between Chiron and Nuvolari (both Bugatti), Materassi (Talbot) and Campari (Alfa Romeo), with Campari taking the title. In the United States, the Indianapolis 500 was won by rookie Louis Meyer in a Miller. He went on to be crowned the season's AAA Champion. (en)
- Für die Grand-Prix-Saison 1928 war vom Automobil-Weltverband AIACR erneut eine Automobil-Weltmeisterschaft ausgeschrieben worden, zu der sieben internationale Grand-Prix-Rennen gewertet werden sollten. Da jedoch mit dem Rennen in Indianapolis und dem Großen Preis von Italien auf dem Autodromo di Monza, der in diesem Jahr als Großer Preis von Europa lief, nur zwei dieser Grandes Épreuves durchgeführt wurden und auch nur für das Rennen in Monza die zur Anwendung kam, konnte der Weltmeistertitel am Ende nicht vergeben werden. Daneben wurden – zumeist in Italien und Frankreich – weitere wichtige Rennen veranstaltet, darunter die Targa Florio auf Sizilien, die in Livorno, die Coppa Acerbo in Pescara, der Premio Reale di Roma und der Grand Prix des ACF. Auch die Großen Preise von San Sebastián und Spanien auf dem Circuito Lasarte in San Sebastián waren von internationaler Bedeutung. Dagegen wurden die Großen Preise von , Deutschland und in diesem Jahr lediglich als Sportwagenrennen ausgeschrieben. (de)
- La saison de Grands Prix automobiles 1928 voit la victoire du pilote monégasque Louis Chiron dans sept Grands Prix. Le règlement requérant au moins trois courses dans le championnat, le titre de Champion du monde des manufacturiers ne fut pas attribué. (fr)
- Het Grand Prix-seizoen 1928 was het op twee na laatste Grand Prix-jaar voordat het Europees kampioenschap werd verreden. Het seizoen begon op 11 maart en eindigde op 9 september na twee Grandes Épreuves en 24 andere races. (nl)
- Sezon Grand Prix 1928 – kolejny sezon z cyklu Wyścigów Grand Prix. Najbardziej utytułowanym kierowcą był Louis Chiron, który wygrał siedem wyścigów. (pl)
- Grand Prix-säsongen 1928 var Världsmästerskapet i Grand Prix racing nedlagt och endast två tävlingar räknades som Grandes Épreuves. (sv)
- 1928年大奖赛赛季(英語:1928 Grand Prix season)被布加迪车队的摩纳哥车手路易·希龙赢下了其中7场大奖赛的胜利。 在蒙扎举行的1928年意大利大奖赛中发生了一起严重的事故。驾驶的以200km/h的速度撞向大看台,造成马泰拉西和其他21人的死亡。 这起事故证明这条意大利赛道需要更好的安全措施。接下来的两个赛季都没有再举行意大利大奖赛,而蒙扎赛道则进行了全面升级。 (zh)
|
rdfs:comment
|
- La saison de Grands Prix automobiles 1928 voit la victoire du pilote monégasque Louis Chiron dans sept Grands Prix. Le règlement requérant au moins trois courses dans le championnat, le titre de Champion du monde des manufacturiers ne fut pas attribué. (fr)
- Het Grand Prix-seizoen 1928 was het op twee na laatste Grand Prix-jaar voordat het Europees kampioenschap werd verreden. Het seizoen begon op 11 maart en eindigde op 9 september na twee Grandes Épreuves en 24 andere races. (nl)
- Sezon Grand Prix 1928 – kolejny sezon z cyklu Wyścigów Grand Prix. Najbardziej utytułowanym kierowcą był Louis Chiron, który wygrał siedem wyścigów. (pl)
- Grand Prix-säsongen 1928 var Världsmästerskapet i Grand Prix racing nedlagt och endast två tävlingar räknades som Grandes Épreuves. (sv)
- 1928年大奖赛赛季(英語:1928 Grand Prix season)被布加迪车队的摩纳哥车手路易·希龙赢下了其中7场大奖赛的胜利。 在蒙扎举行的1928年意大利大奖赛中发生了一起严重的事故。驾驶的以200km/h的速度撞向大看台,造成马泰拉西和其他21人的死亡。 这起事故证明这条意大利赛道需要更好的安全措施。接下来的两个赛季都没有再举行意大利大奖赛,而蒙扎赛道则进行了全面升级。 (zh)
- The 1928 Grand Prix season saw the Monegasque driver Louis Chiron, and his Bugatti, take seven Grand Prix victories. For 1928, the AIACR abandoned its 1.5-litre formula. Manufacturer interest was low, not helped by the increasing economic downturn. Instead cars would have to be between 550 and 750 kg to an open engine-formula. Originally, the World Manufacturers' Championship was planned on seven national races but as the year went on, five were cancelled and only the Indianapolis 500 and Italian Grand Prix were held. Falling under the mandatory races, the whole championship was cancelled. With the epic win for Bentley in the 1927 Le Mans and the success of the inaugural Mille Miglia road-race grabbing the public's attention, more races turned to sports- and touring-car racing. (en)
- Für die Grand-Prix-Saison 1928 war vom Automobil-Weltverband AIACR erneut eine Automobil-Weltmeisterschaft ausgeschrieben worden, zu der sieben internationale Grand-Prix-Rennen gewertet werden sollten. Da jedoch mit dem Rennen in Indianapolis und dem Großen Preis von Italien auf dem Autodromo di Monza, der in diesem Jahr als Großer Preis von Europa lief, nur zwei dieser Grandes Épreuves durchgeführt wurden und auch nur für das Rennen in Monza die zur Anwendung kam, konnte der Weltmeistertitel am Ende nicht vergeben werden. (de)
|