About: David Harpp

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David Noble Harpp is a Canadian chemist, science communicator and award-winning university teacher. He holds the Tomlinson Chair in Science Education at McGill University. Harpp published more than 230 chemistry articles in peer-reviewed publications, his main research interest being organosulfur and selenium molecules. In addition, 20 of his articles on teaching innovation were published. He was appointed as Tomlinson Chair in Science Education in 2013, with the mandate to "advance the understanding and practice of science education".

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  • David Noble Harpp is a Canadian chemist, science communicator and award-winning university teacher. He holds the Tomlinson Chair in Science Education at McGill University. Harpp published more than 230 chemistry articles in peer-reviewed publications, his main research interest being organosulfur and selenium molecules. In addition, 20 of his articles on teaching innovation were published. He was appointed as Tomlinson Chair in Science Education in 2013, with the mandate to "advance the understanding and practice of science education". With Joseph Schwarcz and Ariel Fenster, Harpp is a founding member of the Office for Science and Society. Harpp experimented throughout his teaching career with various visual media, from photographic slides to 8mm movies. With his colleagues at the Office for Science and Society, he pioneered the McGill COurses ONline initiative. A proponent of massive open online courses, Harpp thinks students can benefit from having access these academic opportunities: "What if the best organic chemistry course, anywhere, was put on by somebody from, say, the University of Illinois, why shouldn’t we [assign it at our university]?" Harpp is also interested in academic integrity. He followed up on his research on the prevalence of cheating by university students by inventing (with others) a computer program that spots cheating in multiple-answer exams. Use of the software, with the introduction of multiple versions of each exam, is credited to practically eliminating this type of cheating at McGill's: "I think 90 per cent of the students who tend to cheat will [look at all the obstacles] and say, 'Nah.'" Harpp did his Bachelor of Arts at Middlebury College (1959), his Masters at Wesleyan University (1962) and his Ph.D. at the University of North Carolina (1965). (en)
  • David Noble Harpp est un chimiste canadien. Vulgarisateur scientifique et professeur primé, il est titulaire d'une chaire de recherche sur les sciences de l'éducation à l'Université McGill. Harpp a publié plus de 230 articles sur la chimie dans des publications scientifiques, en particulier sur les composés organosulfurés et les molécules de sélénium. Une vingtaine de ses article sur l'innovation dans le domaine de l'éducation ont également été publiés. Il a été nommé à la Tomlinson Chair in Science Education en 2013, poursuivant le mandat de cette chaire de recherche de "faire progresser les connaissances et les pratiques dans l'éducation des sciences." Avec Joseph Schwarcz et Ariel Fenster, Harpp a fondé l'Organisation pour la science et la société. Tout au long de sa carrière, Harpp s'est efforcé d'intégrer divers médias pour appuyer son enseignement en classe, utilisant d'abord des images photographiques, de simples animations puis des films 8mm. Avec ses collègues de l'Organisation pour la science et la société, il a mis en place le système de cour en ligne McGill COursesONline. Un partisan de la formation en ligne ouverte à tous, il croit que les étudiants devraient avoir accès aux opportunités académiques offertes par ce mouvement : « Si le meilleur cour de chimie organique est offert, par exemple, par quelqu'un à l'Université de l'Illinois, est-ce qu'on ne devrait pas le mettre au programme dans notre université ? ». Harpp s'intéresse aussi à l'intégrité en milieu académique. Il a donné suite à ses recherches sur le plagiat à l'université en inventant (avec d'autres) un programme informatique qui repère le plagiat lors des examens à réponses multiples. Avec l'introduction de différentes versions pour un même examen, l'utilisation du logiciel semble avoir pratiquement éliminé ce type de plagiat à l'Université McGill: "Je crois que 90% des étudiants qui seraient tentés de tricher, lorsqu'ils voient les obstacles que l'on met en place, se disent 'non'". Harpp a fait son baccalauréat en Arts à Middlebury College (1959), sa maîtrise à l'Université Wesleyenne (1962) et son doctorat à la l'Université de la Caroline du Nord (1965). (fr)
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  • Union Carbide Award for Chemical Education, National Catalyst Award, McNeil Medal for the Public Awareness of Science, Edward Leete Award, Michael Smith Award for the promotion of science (en)
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  • Editorial Board, Journal of Sulfur Chemistry; Board of Governors, McGill University (en)
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  • Organic Chemistry (en)
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  • Ph.D. Organic Chemistry (en)
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  • Science education (en)
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  • Teaching innovations (en)
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  • Professor of Chemistry (en)
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  • Tomlinson Chair in Science Education at McGill University (en)
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  • McGill University, Faculty of Science (en)
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  • David Noble Harpp is a Canadian chemist, science communicator and award-winning university teacher. He holds the Tomlinson Chair in Science Education at McGill University. Harpp published more than 230 chemistry articles in peer-reviewed publications, his main research interest being organosulfur and selenium molecules. In addition, 20 of his articles on teaching innovation were published. He was appointed as Tomlinson Chair in Science Education in 2013, with the mandate to "advance the understanding and practice of science education". (en)
  • David Noble Harpp est un chimiste canadien. Vulgarisateur scientifique et professeur primé, il est titulaire d'une chaire de recherche sur les sciences de l'éducation à l'Université McGill. Harpp a publié plus de 230 articles sur la chimie dans des publications scientifiques, en particulier sur les composés organosulfurés et les molécules de sélénium. Une vingtaine de ses article sur l'innovation dans le domaine de l'éducation ont également été publiés. Il a été nommé à la Tomlinson Chair in Science Education en 2013, poursuivant le mandat de cette chaire de recherche de "faire progresser les connaissances et les pratiques dans l'éducation des sciences." (fr)
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