Metropolitana
La metropolitana, contrazion de ferrovia metropolitana, a l'è on sistema ferroviari de straport publich a bondanzios velocità e portada, tendenzialment sotterragn o in viadott, regolaa del segnalament ferroviari e separaa dal traffich veicolar, roba che 'l differenzia de la tranvia.
Storia
ModifegaIn del 1843 el Charles Pearson l'insubiss a Londra on sistema de ferrovia rapida urbana, che l'è approvaa in del 1853 e faa su dal 1860. L'è verta dal 1863.
La metropolitana a l'è poeu stada fada su a New York, Budapest e Glasgow, e dal secol quell de XX a l'è deventada on fenomen comun in di gran città.
Roeul in del straport
ModifegaLa metropolitana a l'è despess la colonna portanta del straport publich di città, cont di volt volum de passeggee. De facc in la pupart di cas la gent la dopera i bus e i treni suburban per ciappà poeu la metropolitana.
In del period de la Guerra Freggia i eren anca doperaa 'me mezz de propaganda e mittuu in di pian de protezion civil 'me bunker.
Mapp
ModifegaA l'è doperaa squasi indepertutt on sistema de reppresentazion schematica che 'l sacrifica la real distanza in tra i stazion per avègh pussee de ciarezza inventaa dal Harry C. Beck, disegnator de circuitt elettrich in d'ona azienda de telecomunicazion.