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Die Reihe neue rhetorik - new rhetoric umfasst Monographien und Sammelwerke, die sich mit Problemen und Ergebnissen der aktuellen Rhetorikforschung beschäftigen, sie treibt die Theoriebildung voran und erforscht die gegenwärtige Kommunikationspraxis. Die Bände gehen konzeptionell neue Wege bei der Erschließung des alten Themas Rhetorik im kulturellen und sozialen Zusammenhang und dokumentieren die Aktualität der Rhetorik im theoretischen Zugriff und auch in der Perspektivierung auf die moderne Wissensgesellschaft.
Als Disziplin, die sich mit der kulturellen Einbettung, der Äußerungs- und Wirkungsweise von Kommunikation, dabei insbesondere auch mit Fragen der Textualität befasst, gehört die Rhetorik neben der Philosophie zu den ältesten, theoretisch systematisierten Wissensbereichen Europas. Seit der Antike hat es in der Geschichte der Rhetorik immer wieder Werktitel gegeben, die von einer „neuen Rhetorik" sprechen. Bei genauer Betrachtung zeigt sich, dass das Neue teils in Reformulierungen des traditionellen Wissens über Rhetorik besteht, teils in Fortschreibungen der klassischen Theorien, teils aber auch in zeitgemäßen Neuansätzen, die neue Perspektiven ins Spiel bringen. Dahinter stand und steht immer die Einsicht, dass sich die menschlichen Kommunikationsmöglichkeiten durch technische Innovationen und soziale und kulturelle Entwicklungen verändern wie auch die sich wandelnden Ansprüche an Theoriearbeit zu immer neuen Auseinandersetzungen mit Fragen der Rhetorik führen.
Amplification systems such as microphones and loudspeakers have fundamentally changed public speaking and its performance conditions. For the first time, this rhetorical study takes a closer look at these changes. It investigates the communicative setting and technologically transformed proxemics, along with the medium’s influence on the perception of the speech and the implications for its persuasive impact.
The book examines for the first time from a rhetorical perspective the use of the crisis-topos in public and political discourse. Based on German political party programs, the large-scale corpus study investigates how crisis is used as a strategic communication tool and offers insight in the parties’ argumentation practices and their relationships with political rivals.
The concept of polarization has become an important topic of interest in politics, society, and discourse around the world today. In the European Union (EU), polarizing rhetoric has driven politics into divided camps on issues ranging from immigration to economic integration. In the United States, polarization has become a universal buzzword, and significant research has been done on it as a political and sociological phenomenon. But there has been little scholarly work on polarization as a communicative phenomenon since the late 1970s.
At the same time, holes remain in contemporary rhetorical theory regarding the concept of the orator. In short, the discipline lacks a clearly defined category to deal with strategic communication by collective entities such as social and political movements.
This work fills both gaps at once. It focuses on polarization as a rhetorical strategy that seeks to create division and solidarity in audiences. In doing so, it establishes and develops new theoretical categories for contemporary rhetoric, updates and refines existing work on polarization as a communicative phenomenon, and illustrates the utility of new concepts by providing a case study involving the tea party network in the United States.
This book examines the process of persuasion at the epistemic level and offers a theoretical foundation for the concepts of doubt and certainty in the context of rhetoric. It investigates and reconceives the dichotomy between these phenomena in the rhetorical process of persuasion against the theoretical backdrop of the works of Wittgenstein, Davidson, and Brandom.
“Evidence” is a traditional rhetorical category that has gained in importance in recent years because of new efforts toward clarity of presentation. In consideration of such growing interest, The Rhetoric and Aesthetics of Evidence is a collection of recent explorations on the theme of clarity and evidence. A focus is on linguistic phenomena of evidence and a consideration of theoretical foundations.
Religiöser Glaube ist nicht nur naiv, sondern gefährlich. Denn er ist verantwortlich für Kriege, Diskriminierung und Wissenschaftsfeindlichkeit. So lautet die Kernbotschaft der sogenannten Neuen Atheisten, die nach 9/11 weltweit die Bestsellerlisten stürmten. Im Zusammenspiel mit diversen christlich-apologetischen Antwortschriften ist ein Diskurs entstanden, der in der vorliegenden Publikation unter rhetorischen Gesichtspunkten analysiert wird.
The use of enigmatic images in advertising is based on a paradoxical mode of operation: instead of avoiding communicative obstacles, they do quite the opposite by constructing enigmatic obstacles, seemingly making communication more difficult in the process. This book develops an interdisciplinary approach that provides insights into the structure, cognitive processing, and persuasiveness of enigmatic images.
The nascent field of conversational rhetoric has not yet examined narration as a rhetorical and persuasive phenomenon. This book thus pursues the fundamental question of how to systematically describe the rhetoricity of narration in conversations. By developing a systematics of rhetorical analysis models, it attempts to combine conversation analysis, social psychology, and modern rhetoric theory.