Philip Ball
Author of Critical Mass: How One Thing Leads to Another
About the Author
Philip Ball is a freelance writer who lives in London. He worked for over twenty years as an editor for Nature, writes regularly in the scientific and popular media, and has authored many books on the interactions of the sciences, the arts, and the wider culture, including, most recently, Serving show more the Reich: The Struggle for the Soul of Physics under Hitler, also published by the University of Chicago Press. show less
Series
Works by Philip Ball
The Devil's Doctor: Paracelsus and the World of Renaissance Magic and Science (2006) 291 copies, 7 reviews
Beyond Weird: Why Everything You Thought You Knew about Quantum Physics Is Different (2018) 222 copies, 10 reviews
The Book of Minds: How to Understand Ourselves and Other Beings, from Animals to AI to Aliens (2022) 84 copies, 1 review
The Modern Myths: Adventures in the Machinery of the Popular Imagination (2021) 61 copies, 6 reviews
Why Society is a Complex Matter: Meeting Twenty-first Century Challenges with a New Kind of Science (2012) 12 copies
Associated Works
Seeing Further: The Story of Science, Discovery, and the Genius of the Royal Society (2010) — Contributor — 1,059 copies, 17 reviews
The New Science of Strong Materials or Why You Don't Fall through the Floor (1968) — Introduction, some editions — 399 copies, 6 reviews
Time unwrapped : kings place : programme 2018 — Contributor — 1 copy
Tagged
Common Knowledge
- Birthdate
- 1962
- Gender
- male
- Nationality
- UK
- Country (for map)
- England, UK
- Places of residence
- London, England, UK
- Education
- University of Oxford
University of Bristol - Occupations
- science writer
- Organizations
- Nature (editor)
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Statistics
- Works
- 43
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- 6
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- Popularity
- #4,592
- Rating
- 3.7
- Reviews
- 99
- ISBNs
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- Languages
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Le pitture rupestri delle grotte di Altamira in Spagna ne sono un primo (ma non primitivo) esempio, mentre il primo pigmento di sintesi fu il blu egizio, prodotto 2500 anni fa non per caso ma attraverso un procedimento che richiedeva una tecnologia complessa. Biacca, minio, blu oltremare, oro: la tavolozza del pittore medievale si amplia e con essa l'abilità dell'artista che vuole rendere durevoli e imperiture le sue opere. La necessità di dipingere fedelmente i colori della natura spinge in seguito il pittore a sperimentare nuove tecniche, cercare nuovi materiali che si manifestano sotto forma di giallo limone, arancio cromo, verde smeraldo, blu cobalto, bianco di zinco, solo per citarne alcuni. Colori tanto saturi che diventano essi stessi un mezzo di espressione dell'artista. Chissà se Vincent van Gogh avrebbe utilizzato lo stesso il giallo cromo per i suoi girasoli, sapendo che col tempo questo si sarebbe alterato diventando un ocra scuro.
In questa storia del colore "non ci sono né uova né galline: la scienza e la tecnologia chimiche e l'uso del colore nell'arte sono sempre vissute in una relazione simbiotica che ha determinato il corso di entrambe lungo tutto l'arco della storia".… (more)