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Vilém Flusser (1920–1991)

Author of Towards a Philosophy of Photography

67 Works 1,048 Members 12 Reviews 1 Favorited

About the Author

Vilem Flusser was appointed professor of philosophy of communication at Sao Paulo University in 1963.

Works by Vilém Flusser

Towards a Philosophy of Photography (1983) 226 copies, 5 reviews
The Shape of Things (1999) 78 copies
Does Writing Have a Future? (1987) 68 copies, 1 review
Gestures (1991) 51 copies
Post-History (1993) 44 copies, 2 reviews
Writings (2002) 39 copies
Medienkultur (1997) 38 copies
The History of the Devil (1996) 31 copies
Kommunikologie (1996) 30 copies
MUNDO CODIFICADO, O (2007) 27 copies
On Doubt (Univocal) (1999) 26 copies
Natural:Mind (Univocal) (2000) 23 copies
Língua e Realidade (2004) 15 copies
Bodenlos (1992) 9 copies, 1 review
Az ágy : [esszék] (1996) 2 copies
Unicórnios 1 copy
Standpunkte. (1998) 1 copy
Máscaras 1 copy
Da ficção 1 copy
Do espelho 1 copy
Filosofía del Diseño (2002) 1 copy

Tagged

Common Knowledge

Legal name
Flusser, Vilém
Birthdate
1920-05-12
Date of death
1991-11-27
Gender
male
Nationality
Czechoslovakia
Country (for map)
Czechoslovakia
Brazil
France

Members

Reviews

Basically, therefore, photographers wish to produce states of things that have never existed before; they pursue these states, not out there in the world, since for them the world is only a pretext for the states of things that are to be produced, but amongst the possibilities contained within the camera's program. To this extent, the traditional distinction between realism and idealism is overturned in the case of photography: It is not the world out there that is real, nor is the concept within the camera's program - only the photograph is real. The program of the world and the camera are only preconditions for the image, possibilities to be realized. We are dealing here with a reversal of the vector of significance: It is not the significance that is real but the signifier, the information, the symbol, and this reversal of the vector of significance is characteristic of everything to do with apparatus and characteristic of the post-industrial world in general.

The act of photography is that of 'phenomenological doubt', to the extent that it attempts to approach phenomena from any number of viewpoints. But the 'mathesis' of this doubt (its deep structure) is prescribed by the camera's program. Two aspects are decisive for this doubt. First: Photographers' practice is hostile to ideology. Ideology is the insistence on a single viewpoint thought to be perfect. Photographers act in a post-ideological way even when they think they are serving an ideology. Second: Photographers' practice is fixed to a program. Photographers can only act within the program of the camera, even when they think they are acting in opposition to this program. This is true of all post-industrial acts: They are 'phenomenological' in the sense of being hostile to ideology, and they are programmed acts. Thus it is a mistake to talk of a drift towards ideology on the part of mass culture (e.g. on the part of mass photography). Programming is post-ideological manipulation.
… (more)
 
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Maristot | 4 other reviews | Jun 4, 2023 |
Scritto nel 1985, questo testo di Flusser è - come sancisce in apertura - uno sviluppo di Per una filosofia della fotografia, proseguendo il discorso sulle immagini "tecniche" inaugurato in quel libro. Le pagine aumentano in maniera evidente e altrettanto evidente è la strutturazione del testo, organizzato in 20 capitoli poi "riassunti" nelle pagine conclusive, che crea un vero e proprio "sistema" per il pensiero di Flusser sulla società del presente/futuro, caratterizzata da una rivoluzione filosofica, politica ed economica (queste le tre categorie usate da Flusser per leggere diverse epoche storiche). Il libro suona a tratti profetico per quanto già realizzato dai più recenti sviluppo tecnologici (su tutti: internet e dispositivi portatili) che Flusser non poteva conoscere, a tratti distopico, a tratti purtroppo semplicistico e "ideologico" per alcuni ragionamenti tagliati troppo con l'accetta o eccessivamente basati sull'uso delle parole e delle etimologie. Peraltro, a proposito di questo, lavoro di traduzione non facile, che a volta azzecca il termine giusto per rendere l'espressione originale (dal tedesco) e a volte no. Sicuramente lettura non leggera (e non priva di errori tipografici). A ogni modo, testo importante, da studiare, assimilare, criticare.… (more)
 
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d.v. | May 16, 2023 |
Riletto dopo qualche anno e soprattutto dopo la lettura di Immagini (scritto da Flusser qualche anno dopo, nel 1985, e da lui inteso come seguito). Senz'altro capito meglio e più apprezzato alla luce di questa conoscenza. È libro tanto piccolo quanto denso e preciso nell'esposizione dei contenuti (in questo, decisamente più compiuto e meglio riuscito di Immagini). È una lettura fondamentale per tutti e soprattutto per chi ambisca a fare qualcosa di oggi sensato manipolando immagini.
 
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d.v. | 4 other reviews | May 16, 2023 |
Pequenos ensaios de filosofia crítica, i.e., imersa na realidade habitada pelo o autor. No fatalismo cibernético que traça a sociedade contemporânea, ligada à tecnicização, aos aparelhos, no qual vamos virando funcionários do sistema, há sempre uma ponta de esperança, desestabilização. Entretanto, me incomoda a rapidez das generalizações e o esquematismo polêmico do autor.
 
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henrique_iwao | 1 other review | Aug 30, 2022 |

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